زمان جاری : سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 8:49 بعد از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم


سلام مهمان گرامي؛
مهمان گرامي، براي مشاهده تالار با امکانات کامل ميبايست از طريق ايــن ليـــنک ثبت نام کنيد


آیا میدانید؟ ایا میدانید :






تعداد بازدید 10
نویسنده پیام
yakamuz آفلاین

مدیر کل سایت

ارسال‌ها : 9
عضویت: 15 /6 /1392
تشکرها : 1
تشکر شده : 3
كارت گرافيك (Graphic Card) چيست؟
كارت گرافيك يا آداپتور گرافيك كه به آن كارت تصويرهم گفته مي‏شود به صورت كارت توسعه قرار مي‏گيرد و ارتباط بين مادر برد ومانيتور رابر قرار مي‏نمايد گرچه در بعضي از كامپيوترهاي IBM اين كارت بصورت جرئي از مادر بردمي باشد كه به آن كارت تصوير آن On-Board گفته مي‏شود بنا بر اين وظيفه كارت گرافيكهمان طور كه گفته شد بر قراري ارتباط بين كامپيوتر و مانيتور است . به همين دليل بهآن كارت گرافيك هم گفته مي‏شود .
شركت IBM به عنوان يكي از بزرگترين شركتهايكامپيوتري انواع كارت رابطهاي گرافيك زير را معرفي كرده است :
(Monochorome Disply Adaptor)MDA
(color Graphic Adaptor)CGA
(Enhanced Color Grahic Adaptor)EGA
(Professional Graphic Adaptor)PGA
(Multi Color Graphic Array)MCGA
(Video Graphic Array)VGA
(8514 Adaptor)8514/A
(Extended Graphic Array)XGA
(Accelerator Graphic Port)VGA

قبل از پرداختن به بررسي هر يك از انواع فوق لازم است نكاتي شاملنحوه كار و اصولي كه در همه مورد فوق صادق است را توضيح دهيم .
اجزاء كارت تصويرالف) كنترل لامپ تصوير (CRTC)
ب) حافظه DRAM
ج)حافظهROM
الف)كنترلتصويرشامل يك آي سي قابلبرنامه ريزي است ، در انواع اوليه كارت تصوير از جمله MDAو CGA از آي سي به شماره 6845 ساخت شركت موتورولا استفاده شده . اين آي سي با 18 ريجستر داخلي قبل برنامهريزي و وظايف توليد پالس هاي همزمان افقي و عمودي ، آدرس دهي حافظهRAM جهت عمل تازهسازي (Refrash) و زمان بندي ايجاد نشانگر Cursor را بر عهده دارد در كارت تصوير EGA به بعد انواع پيشرفته تري از كنترل مزبور به صورت چيپ سفارشي (Custom Chip) ساختهشده كه در تمام آنها انواع اصول سخت افزاري به كار رفته در 6845 رعايت گرديده بود .
ب) حافظه RAM كارت تصويرانواع كارت تصوير IBM داراي مقدار حافظه RAM از انواع ديناميك مي‏باشد . اين حافظه كه به آن حافظه صفحه نمايش (MemoryDisply) يا بافر كارت تصوير (Regenerative Buffer) گفته مي‏شود در فضاي حافظه كامپيوتر PC قرارمي‏گيرد.
همانطور كه مي‏دانيد در حافظهUMA از آدرس A0000 تا C0000 به طول KB128 براي اين منظور در نظر گرفته شده است . كه كارت تصوير بر حسب حجم RAM خود تمام يابخشي از فضاي مزبور را ستفاده نمايد .و چنانچه كارت بيشتر از KB128 حافظه داشتهباشد سخت اقزار كارت مزبور به صورت بلوكهاي128 كيلوبايني در محدوده آدرس مزبور قرارمي‏دهد تا توسط CPU قابل دسترسي باشد . حافظه مزبور در هر لحظه حاوي اطلاعات تصويريمي‏باشد كه بر روي مانيتور در حال نمايش است . كه علاوه بر سخت افزار كارت تصويرتوسط CPU كامپيوتر هم قابل دسترسي است اگر چه اين حافظه بر روي كارت تصوير قراردارد . بنا بر اين برنامه نويس مي‏تواند با تغيير اطلاعات ذخيره شده در آن ستقيماتصوير نمايش داده شده بر روي مانيتور را تغيير دهد . به اين سيستم استفاده از حافظهكارت تصوير روشن (Memory Maped) گفته مي‏شود استفاده از اين روش اگر چه باعث سادگيكار مي‏گردد ، اما در حالت گرافيكي بخصوص در ايجاد تصوير متحرك كه بايد حجم زيادياز اطلاعات در حفظه RAM و توسط CPU كامپيوتر جابجا شوند باعث كند شدن سيستم مي گردد . در همين شكل همچنين فضاي اختصاص داده شده به باياس كارت تصوير هم مشاهده مي‏شود .(C0000-C8000) كه راجع به باياس كارت تصوير در همين فصل صحبت خواهد شد .
دركامپيوترهاي مخصوص بازي از جمله كمودورهاي 64 و آميگا به جاي استفاده از روش Memory-Mapped از پردازنده خاصي كه وظيفه ايجاد تصوير و حركت را بر عهده داردستفاده مي‏شود كه باعث افزايش سرعت گرافيك سيستم مي‏شود .
جهت مقايسه حجم RAM بهكار رفته در كارتهاي مختلف در جدول (1-12) آورده شده است .
ج)حافظه ROM كارت تصويرعلاوه برحافظه RAM كارت تصوير ، جهت نگهداري شكل كاركترهاي قابل نمايش خود داراي مقداريحافظه ار انواع ROM مي‏باشند . به همين دليل به حافظه ROMمزبور مولد كاراكتر (Character Generator) و به اطلاعات موجود در ROM الگوي حروف (Bit Pattern) مي‏گويند .
براي مثال در كارت هاي CGA شكل هر كاراكتر در يك مربع 8×8 كه به آنجعبه كاراكتر (Character Box) گفته مي‏شود ترسيم شده و براي هر سطر مربع مزبور برحسب پر يا خالي بودن هر مربع كوچكتر صفر و يا يك در نظر گرفته مي‏ شود .در شكل (2-11) الگوي حرف A به همراه اطلاعات مربوط به هر رديف كه يك بايت را در حافظه ROM اشغال مي‏كند براي دو نوع كارت CGA و EGA ديده مي‏شوددر كارت تصوير جديد از EGA به بعد حافظه ROM كارت تصوير علاوه بر الگوي حروف حاوي برنامه BIOS كارت تصويرنيز مي‏باشد كه راجع به آن بعدا در همين فصل توضيح خواهيم داد . كارتهاي تصوير MDA و CGA داراي KB8 حافظه ROM بودند كه در EGA به KB16 و در كارتهاي VGA به بعد به KB32 افزايش پيدا كرد.
حلات متن و گرافيك (Text Mode &Graphic Mode)به غير از كارت تصوير MDA كهفقط در حالت متن (Text) مي‏تواند كار نمايد بقيه كارت تصويرها كه مي‏توانند در دوحالت متن و گرافيك كار نمايند. در حالت متن كوچكترين جزء نمايش قابل دسترس يككاراكتر مي‏باشد . اگر چه همانطور كه ديديم هر كاراكتر خود ار نقاط روشن و تاريكيتشكيل شده است كه به آنها پيكسل (Pixel) مي‏گوييم . به عبارت ديگر در حالت متن ،پيكسل ها قابل دسترسي يا آدرس دهي نمي‏باشند .
در اكثر موارد بخصوص دركاربردهاي DOS وضعيت تصوير در حالت متن مي‏باشد در حالت متن عموما صفحه نمايش به 80ستون و25 سطر تقسيم شده كه به آن حالت 25×80 گفته مي‏شود و يك كاراكتر در هر يك ازسطر و ستون ‏هاي مربوطه مي‏تواند بر روي صفحه نمايش ايجاد شود . اگر چه اكثركارت‏هاي تصوير قابليت نمايش40 ستوني را هم دارا مي‏باشند كه به صورت 25×40 يعني در 25 ستون مي‏باشد .
درفرامين DOS دستورهاي Mode 40 و Mode 80 براي تغيير حالتصفحه نمايش از 80 ستوني به 40 ستوني و بالعكس در نظر گرفته شده است البته دركارتهاي تصوير SVGA به بعد حالات با تعداد سطر و ستون بيشتر هم قابل انتخاب است كهبعدا راجع به آن صحبت خواهد شد .
اما حالت گرافيك حالتي است كه در آن اگر چهكاركترهاي قابل نمايش هستند . اما پيكسل ها هم قابل دسترس مي‏باشند به عبارت ديگرمي‏توان يك پيكسل معيني را در محلي از صفحه نمايش ايجاد نمود به همين دليل به حالتگرافيك حالت APA (All Point Addressable) هم گفته مي‏شود يعني اينكه كليه نقاط صفحهنمايش قابل دسترس مي‏باشند .
در حالت گرافيك صفحه نمايش به تعدادي پيكسل در جهتسطر و ستون تقسيم مي‏شود و حالت تصوير بر حسب تعداد پيكسل مزبور بيان مي‏شود . مثلا 200×640 به حالتي از تصوبر گفته مي‏شود كه صفحه نمايش 640 پيكسل در جهت افقي و 200پيكسل در جهت عمودي داشته باشد .
و به حاصل ضرب مزبور وضوح تصوير يا Resolution مي‏گويند چرا كه هر چه حاصل ضرب مزبور بيشتر باشد مي‏توان تصويري با كيفيت بالا ترايجاد نمود . يك فرق عمده بين كارت هاي تصوير هاي مختلف هم درقابليت نمايش گرافيكدر وضوح‏هاي مختلف است.
براي مثال در كارت تصوير CGA در حالت گرافيك حداكثروضوح قابل نمايش 200×300 و چهار رنگ و براي 200×640 دو رنگ (سياه و سفيد) مي‏تواندايجاد كند كه اين در كارت تصويرهاي EGA به حداكثر 350×640،16 رنگ ،در كارت هاي VGA به 480×640،256 رنگ ،‌ودر كارت هاي 8514به 768×1024 شانزده و يا 256 رنگ افزايشپيدا كرد و همچنان وضوح مزبور و حداكثر تعداد رنگ قابل نمايش در صفحه در حال افزايشبوده كه راجع به محدوديتهاي آن صحبت خواهد شد .
يكي از ويژگيهاي حالت گرافيك دراين است كه علامت Cursor بر روي صفحه نمايش ديده نمي‏شود . براي تغيير وضعيت حالتگرافيك احتياج به دستورات خاصي است كه بعدا توضيح داده مي‏شود .
نحوه ذخيرهاطلاعات در RAM كارت تصوير در حالت متندر همه انواع كارت تصوير در حالت متناطلاعات تصويري كه بر روي مانيتور در حال نمايش است به صورت كد اسكي درحافظه RAM ودر محلي به نام بافر تصوير معروف است ذخيره مي‏شود به اين ترتيب كه براي هر كاراكترابتدا كد اسكي كاراكتر مزبور در اولين بايت از حافظه بافر ذخيره مي‏شود و بلا فاصلهدر بايت بعدي عددي ذخيره مي‏شود كه به آن (Attribute) يا مشخصه مي‏گويند و به همينترتيب اين روند براي كاراكترهاي بعدي تكرار مي‏شود . اين موضوع در شكل (4-12) ديدهمي‏شود.
عدد مشخصه كاراكتر تعيين كننده اين نكته است كه كاراكتر مزبور با چهرنگي نمايش داده شود . رنگ زمينه آن چه باشد ، چشمك زن باشد يا خير ونتيجتا ، با چهشدت روشنايي نرمال و يا نور بيشتر نمايش داده شود . لازم به ذكر است كه در حالت متندر همه كارت ها تصوير به غير از (MDA) هر كاراكتر حداكثر مي‏تواند به 16 رنگ در يكزمينه با 8 رنگ مختلف نمايش داده شود . در شكل (5-12) فرمت بايت مشخصه ديده مي شود .
همانطور مشاهده مي‏شود سه بيت پايين بايت مشخصه به نامهاي R,G,B جهت انتخابرنگ كاراكتراست كه به آن رنگ زمينه (Forground) مي‏گويند بيت چهارم بيت شدت روشنايي (Intensity) است كه تعيين كننده شدت روشنايي كاراكتر مزبور است.
طبعا با سه بيت RGB و بيت I (روشنايي )‌16 حالت مختلف يا در واقع 16 رنگ مختلف ايجاد شود كه درهمان شكل (5-12) حالات مزبور مشاهده مي‏شود .براي مثال عدد 1001 با توجه به شكل فوقبه معني رنگ آبي روشن مي‏باشد و يا عدد 0101 رنگ بنفش را ايجاد مي‏كند با توجه بهفرمت بيت مشخصه همچنين مشاهده مي‏شود كه سه بيت بعدي به نامهاي R,G,B رنگ زمينه رامعين مي‏سازد كه باز طبق همان جدول بدون در نظر گرفتن بيتI مي‏توان 8 رنگ مختلف راازسياه (000) تا سفيد (111) را ايجا نمود و در نتيجه بيت آخر به نام BL بيت چشمك زن (Blink) است كه در صورت صفر بودن كاراكتر به صورت عادي و در صورت يك بودن به صورتچشمك زن بر روي صفحه نمايش داده مي‏شود . براي مثال عدد 00000111 كه معادل عدد 07H مي‏باشد به معني مشخصه يك كاراكتر است كه با رنگ سفيد در زمينه مشكي و بصورت عادي (غير چشمك زن) در روي صفحه نمايش ايجاد شود كه در اكثر كاربردهاي DOS هم ،كاراكترهايي را اگر به عدد C9H تغيير دهيد كاراكتر مزبور با رنگ آبي روشن در زمينهقرمز و به صورت چشمك زن ديده مي‏شود .
مفهوم صفحه يا Page همانطور كه ملاحظه شددرحا لت متن معمولا صفحه نمايش در حالت 80 ستوني و به عبارتي 25×80 مي‏باشد بنا براين 2000=25×80 كاراكتر در اين حالت بر روي صفحه مانيتور قابل نمايش است از طرفيچون براي هر كاراكتر علاوه بر كد اسكي يك بايت هم براي بايت مشخصه بايد ذخيره شودبراي ذخيره يك تصوير كامل مانيتور شامل 2000 كاراكتر احتياج به 4000 بايت از حافظهمي‏باشد . اصطلاحا حجم حافظه‏اي كه براي ذخيره يك صفحه نمايش مورد احتياج است راصفحه (Page) مي‏نامند . اما از آنجايي كه كارتهاي تصوير معمولا بيشتر از 4000 بايتيا KB4 حافظه RAM دارند روال بر اين است كه بخشي از حافظه مزبور به 4 يا 8 صفحه 4000 بايتي به نامهاي Page1,Page0 … و تقسبم شده كه در هر لحظه كارت تصوير در حالارسال اطلاعات يكي از صفحات فوق براي مانيتور باشد كه به آن صفحه فعال مي‏گوييم .
در حالات پيش فرض كارت تصوير اطلاعات Page0 را به مانيتور ارسال مي‏كند و بهعبارت ديگر صفحه نمايش پيش فرض فعال صفحه شماره صفر است . در عين حال اين قابليت هموجود دارد كه توسط توابع BIOS پشتيباني كننده كارت تصوير بتوان از بين صفحات فوقصفحه شماره خاصي را نتخاب نمود و كارت تصوير را وادار كرد كه اطلاعات شماره صفحهخاصي را براي مانيتور ارسال نمايد . استفاده از اين روش باعث مي‏شود تا برنامه نويسقادر باشد از بين تصاوير موجود كه قبلا در هر صفحه ذخيره كرده است به سادگي و سرعتزياد ، تصاوير صفحه نمايش را عوض نمايد . در بسياري از نرم افزارهاي كاربردي بخصوصنرم افزارهاي نورتن از اين قابليت استفاده شده است . علاوه بر آن از ين تكنيك درموقع عوض كردن پي در پي صفحات مي‏توان تصاوير متحرك را ايجاد نمود . در شكل (6-12) فضاي Page 0 و همچنين محدوده صفحات 1،2،3، نشان داده شده است .
حالات ستاندارد Standard Mode BOIS
در كامپيوترهاي IBM حالات مختلفي كه كارت تصوير مي‏تواندايجاد نمايد را حالت يا Mode مي‏نامند و به ترتيب از Mode 0 به بالا شماره گذاريمي‏نمايند . اين حالات به دو گروه گرافيك و متن تقسيم مي‏شوند در جدول (2-12) حالاتاستاندارد مشاهده مي‏شود براي مثال در حالات Mode 15 ديده مي‏شود كه حلات گرافيكي APA)) با وضوح 350×640 در حالت سياه و سفيد بوده كه آدرس شروع بافر در فظه RAM A0000 به طول KB28 كيلوبايت بوده كه جعبه كاراكتر حروف در آن حالت 14×8 مي‏باشد ،در ضمن مشاهده مي‏شود كه كارت هاي EGA و VGA حالت مزبور را پشتيباني مي‏كنند .
اينتراپت تصوير Int 10H وقتي شركت IBM اولين سري كامپيوترهاي PC خود را عرضهنمود در BIOS سيستم برنامه سرويس اينتراپت را جهت پشتيباني كارتهاي تصوير هاي MDA و CGA خود را قرار داد .
همانطور كه از جدول حالات استندارد مشاهده مي‏شود ،كارتهاي MDA فقط حالت 7 و كارتهاي CGA حلتهاي 0 تا 6 را مي‏توانند ايجاد نمايند .
برنامه int 10H در واقع يكي از چهارده برنامه اينتراپت موجود در RAM-BIOS بودهكه اجراي آن باعث برنامه ريزي سخت فزار ي كارت تصوير مي‏گردد . و از طريق آنمي‏توان كليه اعمال مربوط به تصوير در حالت متن و گرافيك را انجام داد . خيلي ازنرم افزارهاي كاربردي با استفاده از برنامه مزبور كارهاي تصويري خود را انجام دهند .
برنامه int10H خود داراي 22 تابع مختلف است كه وظايف مختلف تصوير از جملهتغيير يا نعيين حالت تصوير ، تعيين و قرار گيري Cursor ، تعيين صفحه فعال نمايش ، Scroll صفحه نمايش بسمت بالا يا پايين ، نوشتن يك كاراكتر يا يك رشته در محل معينياز صفحه و بالاخره تعريف شكل جديدي براي كاراكترهاي قابل نمايش را بر عهده دارد كهاز اين مورد آخر جهت تعريف كاراكترهاي فارسي ستفاده نمود .
باياس سيستم دركامپيوترهاي IBM تنها حالات تصوير CGA و MDA را پشتيباني مي‏كند به عبارت ديگربرنامه int 10H موجود در باياس سيستم فقط براي اطلاعات فوق توشته شده است به هميندليل است كه كارتهاي EGA و VGA خود داراي باياس مي‏باشند . در واقع داراي يك برنامه int 10H مي‏باشند كه علاوه بر پشتيباني MDA و CGA حالات تصويري جديد خود را هممي‏توانند ايجاد نمايند . روش جانشيني و جايگزيني Int10H كارت تصوير بجاي nt10H I باياس سيستم تكنيك جالبي دارد .
مانيتور مركب (Composite and RGB Monitor(RGBبراي ايجاد تصوير بر روي هر توع مانيتور يا صفحه نمايش احتياج به دو دستهسيگنال است .
سيگنال تصوير (Video) (شامل سه مولفه R,G,B در مانيتورهاي رنگي )
پالسهاي همزمان افقي (H.Sync) و عمودي (V.Sync)
در تصاوير رنگي سيگنالتصوير شامل سه مولفه قرمز و سبز و آبي بوده بر طبق قانون تركيب رنگها ، كليه رنگهايموجود را مي‏توانند ايجاد نمايند.
علاوه بر سيگنال تصوير صفحه نمايش براي اينكهبتواند تصوير ثابتي را ايجاد كند احتياج به دو نوع پالس دارد كه باعث همزمانيمدارهاي جاروب افقي و عمودي مي‏گردند . به همين علت است كه به آنها پالسهاي همزمانافقي و عمودي‏گويند .
در بسياري از موارد از جمله در تلويزيون ، دو گروه ازسيگنالهاي فاق با هم تركيب شده و يك سيگنال مركب رايجاد مي‏نمايد .
اكثرمانيتورها به كار رفته در تلويزون مدار بسته و مانيتورهاي كامپيوترهايي از قبيلكمودور و آميگااز اين نوع مي‏باشند . كه به آنها مانيتورهاي مركب مي‏گويند .در اينمانيتورها يك فيش ورودي به نام ويديو وجود داشته كه از طريق آن سيگنال مركب تصويراز طريق آن با مانيتور عمال مي‏شود .
اما در خيلي از موارد از جمله دركامپيوترهاي IBM مانيتورهاي رنگي (VGA,CGA,EGA) از انواع RGB مي‏باشند ، به اينمعني كه سيگنال تصوير به صورت سه سيگنل جداگانه R و G و B از كارت تصوير خارج و هريك از طريق يك سيم جداگانه به مانيتور اعمال مي‏شود به اين روش اعمال سيگنال بهمانيتور روش راه اندازي مستقيم با (Direct Drive) هم مي‏گويند .
در كارتهايتصوير CGA و EGA علاوه بر سه سيگنال RوGوB يك سيگنال ديگر به نام سيگنال روشنايي (Intensity) هم از كارت تصوير به مانيتور اعمال مي‏شود .
به هر حال چون درمانيتورهاي رنگي CGA و EGA و VGA سه سيگنال RGB به صورت مجزا به مانيتور اعمالمي‏شود به مانيتورهاي RGB معروفند .
كنترل 6845آي سي 6845 به عنوان كنترلتصوير در كارت هاي MDA و CGA و هر كولس استفاده شده است . 6845 از طريق خطوط كنترلگذرگاه داده با CPU در ارتباط بوده كه در ابتداي روشن شدن كامپيوتر و در طي مراحل Post توسط CPU برنامه ريزي و آماده كار مي‏باشد . از طريق پايه هاي 4 تا 17 بهعنوان پايه هاي آدرس وظيفه آدرس دهي KB16 حافظه DRAM جهت عمل تازه سازي (Refrash) را بر عهده دارد . علاوه بر آن پايه هاي 34 تا 38 به عنوان پايه‏هاي آدرس سطر جهتدست يابي به ROM مولد كاراكتر در كارت تصوير استفاده مي‏شود .از ديگر وظايف آنتوليد سيگنال Cursor كه سيگنال خروجي پايه 19 آن پس از جمع شدن با سيگنال تصويرعلامت چشمك زن Cursor را بر روي صفحه نمايش توليد مي‏نمايد و همچنان پلسهاي همزمانافقي و عمودي اعمال شده بر مانيتور كه از پايه هاي 39 و 40 آن خارج مي‏شود وبالاخره وظيفه ارتباط با قلم نوري (Ligt Pen ) هم بر عهده 6845 مي‏باشد كه از طريقپايه شماره 3 انجام مي‏شود .
كارت تصوير (Monochrome Disply Adaptor(MDA
اينكارت تصوير تك رنگ است كه در اولين كمپيوترهاي PC در سال 1981 عرضه شده . در اينكارت تصوير يك پرت موازي جهت اتصال به چاپگر وجود دارد .همانطور كه قبلا اشاره شددر كارت MDA تنها يك حالت تصوير را در حالت متن 80 ستوني (25×8) با جعبه كاراكتر 9×14 و اندازه كاراكتر 9×7 ايجاد مي‏كند .بنا بر اين در همان حالت متن وضوح 350×720ر مي‏توان ايجاد كند فركانس افقي در اين كارت 432/18 و فركانس عمودي Hz50 است .اينكارت با KB4 حافظه RAM قادر است كد اسكي و بايت مشخصه را براي يك صفحه تصوير كاملدر حالت 25×80 را در خود ذخيره تمايد آدرس بافر نمايش در حافظه B0000RAM مي‏باشدهمچنين حافظه ROM يا مولد كاراكتر با حجم KB8 حاوي الگوي بيت 256 كاراكتر است اماالگوي كاراكتر بصورت نرم افزاري قابل تغيير نيست .
بنا بر اين بصورت نرم افزارينمي‏توان كارت MDA را فارسي نمود .مگر اينكه آي سي ROM آن تعويض نمود .
يكاشكال اساسي كارت هاي MDA همنطور كه قبلا اشاره شد در اين است كه فقط در حالت متنكار مي‏كند و حالت گرافيك ندارد . به همين علت در سال 1982 شركت هركولس(Hercules Computer Technology) كارت تصوير به نام هركولس به بازار عرضه نمود كه با داشتنكليه قابليتهاي MDA حالت گرافيك با وضوح 348×720 را هم مي‏توانست ايجاد نمايد اينكارت با KB16 حافظه RAM قابليت ذخيره دو صفحه Page در حال گرافيك را دارد . چرا كهبراي ذخيره يك صفحه با وضوح 348×720 حدود KB30 حافظه مورد نياز است بنا بر اين فضايحافظه RAM كارت به دو صفحه KB32 تقسيم مي‏شود اين كارت هم مانند MDA يك پورت موازيجهت اتصال به چاپگر داشته وكانكتور خروجي كارت و همچنين نوع سيگنالها هم به نحويانتخاب شده تا قابليت اتصال به مانيتورهاي MDA را هم داشته باشد بن بر اين مي‏توانگفت كه كارت هركولس با MDA سازگار است اما به هر حال آن اشكالي كه در مورد عدمفارسي شدن نرم افزاري MDA گفته شد در كارتهاي هركولس هم وجود دارد .
چنانچهمشاهده مي‏شود متن نمايش داده شده مي‏توان بصورت زيرخط(Under Line) عادي و منفي (Reverse Video) نمايش داده شود .
كانكتور خروجي تصوير كارت9مين مادگي از نوع (D-Connector)مي‏باشد.
بلوك دياگرام تصوير MDA كنترل تصوير دراين كارت همان آي سي CRT كنترل 6845است.
ارتباط سيستم با كارت تصوير از طريق گذرگاه داده و آدرس است . گذرگاه دادهپس از عبور از مدار واسط با نام BD0-7 به 6845 اعمال مي‏گردد . اين گذرگاه دادهعمدتا جهت برنامه ريزي ريجستري داخلي 6845 توسط CPU استفاده مي‏شود .
حافظه RAM كارت در شكل به صورت دو بلوك K2 بايتي مجزا نشان داده شده است و حافظه RAM كارت بانام (Character Generator) مشخص است . 6845 از طريق يازده خط آدرس (Memory Address)MA با حاقظه RAM جهت عمل تازه سازي در ارتباط است . همچنين از طريق 4 خطآدرس (Row Address)RA جهت آدرس دهي هر كاراكتر ها با حافظه ROM مرتبط مي‏باشد . الگوي بيت خوانده شده از مولد كاراكتر پس از اعمال به شيفت ريجستر ، تبديل بهاطلاعات سري شده كه اين اطلاعات و سيگنالهاي پالس‏هاي همزماني افقي و عمودي همچنينشكل Cursor كه در 6845 توليد مي‏شود به مدار پردازش سيگنال تصوير اعمال مي‏شود كهخروجي آن سيگنال‏هاي راه انداز مستقيم (Direct Drive) بوده كه در واقع خروجي كارتتصوير است .
كارت تصوير MDA در فضاي I/O كاپيوتر از آدرس 3B0 تا 3BF را اشغلمي‏كند تخصيص فضاي مزبور و همچنين فرمت پورت كنترل و وضعيت كاراست.
در فضاي I/O كامپيوتر آدرس 3B4 و 3B5 مربوط به پرت موازيمي‏باشند .
مانيتور (Monocorme Display Adaptor Manitor(MDA
صفحه نمايش تكرنگ IBM يك مانيتور با وضوح بالا ست كه از طريق دو كابل به طول تقريبي 91 سانتي متربه سيستم متصل مي‏شود .
كابل سيگنال حامل سيگنال راه انداز مستقيم است كه بهكانكنور 9 پين كارت تصوير MDA متصل مي‏شود و كابل يگر كابل ولتاژ برق شهر است كه بهپلاك مادگي پشت منبع تغذيه سيستم متصل مي‏شود كه با كليد روشن و خاموش(Powe) مانيتور و كامپيوتر همزمان روشن و خاموش مي‏شوند . بدين طريق احتياج به پيريز اضافيجهت اتصال برق مانيتور بر طرف مي‏گردد .
مانيتور MDA داراي لامپ تصوير 5/11اينچ با زاويه انحراف 90 درجه است كه به همراه نوارهاي الكتورنيك درون محفظه قرارگرفته است . در جلوي مانيتور كنترلهاي كنتر است (Contrast) و روشنايي (Brightness) قرار دارند .
مشخصات فني مانيتور به قرار زيراست :
صفحه نمايشصفحهنمايش فسفر سانس سبز (P39) از انواع High-Persistance
صفحه دو لايه جهت كاهشانعكاس نور محيط (Low-Glare)
قابليت نمايش 25×80جعبه كاراكتر 14×9سيگنالتصويرحداكثر پهناي باند MHz 25/16
سيگنالهاي روشنايي و تصوير باسطوح هماهنگبا TTL
فركانس جاروبفركانس جاروب عمودي Hz50 با قابليت نمايش 350 خطفركانس جاروب افقي KHz432/18 با قابليت نمايش 720 ستونسيگنال هاي جاروبافقي و عمودي همامنگ با TTL
كارت تصوير (Color Graphic Adaptor)CGA
كارتگرافيك CGA با قابليت نمايش گرافيك و همچنين ايجاد تصوير رنگي در سل 1983 معرفي شد .علاوه بر ايجاد سيگنالهاي تصوير را اندازه مستقيم (RGBI) در پشت كارت يك كنترلرسيگنال مركب تصوير هم پيش بيني شد تا سيگنال مركب تصوير مطابق با استاندارد NTSC آمريكا (Nation Tlevision System Committee) را ايجاد نمايد . البته جهت اتصال بهتلويزيونهاي رنگي خانگي كاربر بايد يك مدولاتور RF جداگانه تهيه نمايد به همين دليلبر روي كارت تصوير كانكتور جداگانه اي جهت اتصال به مدولاتور RF تعبيه شده است .
وجود كانكتور سيگنال مركب تصوير و اصولا قابليت اتصال به تلويزيون ايجاب مي‏كندكه فركانسهاي افقي و عمودي ايجاد شده در كارت مطابق با استاندردهاي تلويزيون باشد . و همين علت در كارت CGA قركانس افقي و عمودي مقادير Hz15725 و Hz 60 تغيير پيدا كردو اين فركانس ها در كليه حالات تصوير اعم از متن و گرافيك ثابت مي‏باشد .
در شكل (12-11)نماي كانكتور را اندزه مستقيم و همچنين سيگنال مركب تصوير به همراه نامسيگنالهاي هر سيم مشاهده مي‏شود . همچنين در شكل(13-11) نماي ظاهري كار تصوير وهمچنين كانكتور 6 پين اتصال به قلم نوري مشاهده مي‏شود .
حالت متن در CGAكارت تصوير CGA درحالت متن و گرافيك را پشتيباني مي‏نمايد . در حالت متن جعبه كاراكتر 8×8 و اندازههر كاراكتر 7×7 است و اين يك ضعف در سيستم CGA مي‏باشد كه در حالت متن كاراكتر هازيد خوانا نمي‏باشند . اما مزيت آن در حالت متن قابليت نمايش 16 رنگ مختلف است كهفرمت بيت مشخصه قبلا در شكل صفحه (5-12) مشاهده شد. ياد آوري مي‏شود كه متن نمايشداده شده با 16 رنگ مختلف در زمينه‏اي به 8 رنگ مي‏توان نشان داده شود . همچنين متنمي‏تواند به صورت عادي يا چشمك زن باشد . اما بر خلاف MDA متن نمي‏تواند به صورتزير خط (Under Line) نمايش داده شود .
برنامه‏اي كه براي كارت MDA براي زير خطنوشته شده باشند در كارتهاي CGA كارتهاي مزبور به رنگ آبي نشان داده مي‏شود .( بهفرمت بايت مشخصه در MDA و CGA رجوع شود .)
كارتهاي CGA داراي KB16 حافظه RAM مي‏باشند و در نتيجه مي‏توانند در حالت 80 ستوني و حداكثر چهار صفحه (Page) و در 40ستون تا هشت صفحه (Page) اطلاعاترا ذخيره نمايند بافر CGA از درس E8000 حافظه شورعمي‏شود. حافظه فوق همانطور كه گفته شد مستقيما توسط CPU قابل آدرس دهي مي‏باشد .
مولد كاراكتر در كارتهاي CGA يك ROM با ظرفيت 8KB است كه 256 كاراكتر موجود هريك با دو نوع قلم با الگوي 7×5 و 7×7 براي اندازه كاراكترها در آن ذخيره است كه هريك در دو حالت 40 ستوني (عرض دو برابر) و 80 ستوني (عرض عادي) قابل نمايش است البتهانتخاب دو نوع قلم توسط جامپري بر روي كارت تعيين مي‏شود (جامپر P3) وقتي جامپربسته است حلت 7×5 و وقتي باز است حالت (7×7) انتخاب مي‏شود .
در كارت CGA مانند MDA از طريق نرم افزاري نمي‏توان شكل كاراكترها را تغيير داد و بنا بر اين بصورتنرم افزاري قابليت فارسي شدن وجود ندارد و تنها راه تعويض ROM كارت است .
حالت گرافيك در CGA در حالت گرافيك كارت CGA سه حلت نمايش دارد .
وضوح كم (160*100) باحداكثر 16 رنگ قابل نمايش .
وضوح متوسط (320*200) با حداكثر 4 رنگ قابل نمايش .
وضوح زياد (640*200) با دو رنگ قابل نمايش .( سياه و سفيد )
از بين حالاتفوق وضوح كم جزو حالات استاندارد باياس نمي‏باشد . به عبارت ديگر باياس اين حالت راپشتيبني نمي‏كند و از طريق برنامه ريزي مستقيم كارت مي‏توان آن ر ايجاد نمود .
حالات وضوح متوسط (320*200) قابليت نمايش 4 رنگ را دارد . در اين حالت برايذخيره اطلاعات هر پيكسل 2بيت در حافظه بافر ذخيره مي‏شود . در نتيجه هر پيكسلمي‏تواند رنگ مختلف داشته باشد .
همان طور كه در شكل (14-12) مشاهده مي‏شود بافربه دو بخش يا دو بانك مساوي تقسيم شده و اطلاعات خطوط با شماره ذوج در بانك اول واطلاعات خطوط فرد در بانك دوم ذخيره مي‏گردند . در اين حالت همانطور كه گفته شد هرپيكسل مي‏تواند چهار رنگ مختلف داشته باشد رنگ اول كه همان رنگ زمينه است از طريقبرنامه ريزي ريجستر انتخاب رنگ (Color Select Register) قابل انتخاب است و سه رنگديگر مي‏توان از بين دو رنگ ظرف موجود انتخاب نمود دو ظرفموجود حاوي رنگهاي زير مي‏باشند :
ظرف رنگ اول : فيروزه‏اي (Cyan) ،بنفش (Magenta) و سفيد (White)
ظرف رنگ دوم : سبز (Green) ، قرمز (Red) و زرد (Yellow)
در حالت وضوح زياد (640*200) براي هر پيكسل يك بيت در بافر ذخيرهمي‏شود،‌ در نتيجه تصوير به صورت سياه و سفيد است . در اين حالت فضاي بافر به دوبانك تقسيم مي‏شود و اطلاعات پيكسل هاي خطوط ذوج در بانك اول و اطلاعات پيكسل هايخطوط فرد در بانك دوم ذخيره مي‏گردند .

جمعه 15 شهریور 1392 - 01:31
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از yakamuz به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: admin &



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش به انجمن :


تماس با ما | كارت گرافيك (Graphic Card) چيست؟ | بازگشت به بالا | پیوند سایتی RSS